Trainen

Loopgroep Sneek traint op de dinsdagavond 19:30-20:45, donderdagochtend 09:00-10:15, donderdagavond 19:30-20:45, zaterdagochtend 09:30-10:45, locatie Zeilsoos-Sneeker Jachthaven. Zondagochtend, clinictrainingen.

Loopgroep IJlst traint op de woensdagavond 19:30-20:45, locatie Sporthal Utherne.

Proeftraining of informatie: rnwths@gmail.com

maandag 19 november 2012

7 HEUVELENLOOP NIJMEGEN

Afgelopen zondag was het dan zover. Met 33.000 deelnemers kan je de zevenheuvelenloop best een groot hardloopevenement noemen. Eigenlijk mag zo’n loop niet op je palmares ontbreken, vandaar dat een aantal van ons in mei al hadden besloten om dit evenement een keer te beleven. Ondanks dat dit evenement vlak na de bereloop valt, waren de krachten en de soepelheid van de spieren voldoende hersteld om voor een nieuw PR te gaan. De adrenaline was bij een aantal van ons al vrij snel op een hoogtepunt beland en dat terwijl er nog 3 uren te gaan was in de trein. De trein ja, dit wordt door de organisatie gestimuleerd om zoveel mogelijke deelnemers per trein te laten reizen. Voor ons was dit geen probleem, alleen betekende dit wel dat we rond half 10 de trein van  H ’veen moesten nemen om redelijk op tijd aanwezig te zijn in Nijmegen. Sommigen onder ons zijn echter zulke fervente reizigers dat ze zelfs al een uur eerder in de trein zaten om zich vanuit Sneek richting H’veen te laten bezorgen. Achteraf was dit niet eens zo’n slecht idee, aangezien de NS iets
De treinreis is al een belevenis op zich!
minder voorbereid was en het in H’veen het al behoorlijk druk was met lopers die net als ons ook wel eens het genot van een dagje trein wilde proeven. Gelukkig waren Hindrik en Onno zo gastvrij dat ze zoveel mogelijk spullen en tassen op de diverse stoelen hadden uitgestald, zodat er voor ons ( Peter, Bert, Anthoon en Ysbrand ) een geriefelijk plekje over was. Nou, de pret kon beginnen. Geen stoere hardloopverhalen en ook geen verhalen over pijntjes en wedstrijdschema’s. Het niveau lag meer op het laatste glas wijn van de avond ervoor en dat die nog steeds erg lekker smaakte. Of dat sommige kledingstukken bij dames er beter uitzien dan bij “ons mannen “. Bij elke stop kwamen er weer meer “toppers “in de coupe en helaas voor de meesten, de stoelen waren in H’veen allemaal al bezet, dus was men veroordeeld tot drie uren staan tot Nijmegen. Gelukkig zijn er altijd nog steeds galante heren te vinden, waaronder een paar van onze loopgroep die hun stoel wel af wilde staan aan andere lotgenoten. Jullie snappen natuurlijk wel dat dit aanbod niet voor iedereen was weggelegd. Men moest aan zeer scherpe criteria voldoen….
VIP kleedkamer
 Na ruim drie uren als sardientjes in een blik het genot van de NS te hebben ervaren, kwamen we aan op het station van Nijmegen. Het was er een drukte van jewelste van lopers uit het gehele land die allemaal zo snel mogelijk van het perron af willen om zich “optimaal “te willen voorbereiden op de middag die nog moet komen. Wij konden het een stuk rustiger aandoen, aangezien Anthoon voor ons een privé kleedkamer had geregeld bij zijn werkgever UWV. Het woord privé moet iets ruimer worden genomen, aangezien er blijkbaar meer Anthoons bestaan die er dezelfde ideeën op nahouden, maar het was er in ieder geval lekker warm en droog. Onder het genot van een smakelijk UWV kopje koffie begon iedereen met omkleden en het voorbereiden van de 15 “zware kilometers “die nog gingen volgen. We probeerden zo laat mogelijk naar buiten te gaan, aangezien de gevoelstemperatuur niet hoog lag en daarnaast het ook steeds harder ging regenen.  Eén onder ons werd steeds nerveuzer en deze was bang dat we te laat aan de start zouden staan. Uiteindelijk zijn we maar overstag gegaan en binnen een kwartier stonden we in onze startvakken. Anthoon hebben we stiekem meegesluist naar een snellere start vak, zodat we grotendeels gezamenlijk aan de start konden staan.
Peter en Bert in het startvak
 Uiteindelijk was het toch nog wel even wachten, voordat het startschot klinkt, maar uiteindelijk mochten we los. De eerste 2,5 km zijn vals plat waarna het eerste heuvel volgt. Tussen de 3 en 9 km is de weg steeds glooiend met de nodige klimmetjes en dalingen, waarna je na 9 km het gevoel hebt dat je de meeste klimmetjes wel hebt gehad. Zeker als vooraf in de trein wordt verteld dat deze loop eigenlijk maar uit drie beklimmingen bestaan! Echter tussen de 10 en 11,5 km komt er nog een behoorlijke klim, waarbij je even flink door moet bijten om het juiste tempo erin te kunnen houden. Achteraf was Onno al lang opgehouden met het tellen van de klimmetjes, want hij had er al meer dan 13 !!! geteld. Gelukkig geldt in Nijmegen ook de regel dat er na de heuvels ook afdalingen zijn, waar je de laatste 3,5 kilometer redelijk snel kan afronden.
 
Uiteindelijk komt iedereen met een voldaan gevoel over de finish en wordt er “uiteraard “even de eindtijden met elkaar doorgenomen en de nodige schouderklopjes uitgedeeld. Met z’n allen waren we klaar voor de 3e helft in de trein en had een ieder de nodige versnaperingen en drankjes mee zodat de terugreis vlot verliep.

 
Ysbrand           

Geen opmerkingen:

Een reactie posten