Trainen

Loopgroep Sneek traint op de dinsdagavond 19:30-20:45, donderdagochtend 09:00-10:15, donderdagavond 19:30-20:45, zaterdagochtend 09:30-10:45, locatie Zeilsoos-Sneeker Jachthaven. Zondagochtend, clinictrainingen.

Loopgroep IJlst traint op de woensdagavond 19:30-20:45, locatie Sporthal Utherne.

Proeftraining of informatie: rnwths@gmail.com

dinsdag 14 februari 2012

De 21 niet gelopen

Het is zondagmorgen en nog heel vroeg. Als ik op sta, schemert het nog wat. Het is bewolkt. Mijn gedachten zijn bij de Schoorl Run. Vandaag precies een jaar geleden. Goede herinneringen heb ik aan de mooiste halve marathon die er bestaat, althans in mijn beleving. Vandaag is het weer zover. Wat was het ijs keihard en wat heb ik een geluk gehad. Niets kapot, alleen maar pijn. Om de pijnlijke heup wat te ontlasten ben ik wat “ongelukkig” gaan lopen. Dus.....ook aan de andere kant een ongemak. Donderdag heb ik de knoop al doorgehakt en Bert en Durk op de hoogte gebracht dat ik niet mee zou gaan.
Het knaagt, deze zondagmorgen. Ze zullen wel in de auto zitten, dan op de Afsluitdijk en vervolgens afslag Middenmeer om naar Alkmaar te gaan. Over een half uurtje parkeren ze de auto bij de Hoge School in Alkmaar. Zou de bus er dan al staan? Vast wel. Kaartjes inleveren en een ritje naar Schoorl. Denk maar niet dat het gezellig is in de bus. Er wordt vast weinig gepraat en de meesten staren maar wat voor zich uit. Een enkeling waagt zich nog aan een boterham. De geur van rijpe bananen overheerst. Vorig jaar de tent en nu de herbouwde Sporthal om je om te kleden. Van alle kanten komen ze diep weg gedoken in hun winterjack. Blijkbaar ook veel aanhang. Zij onderscheiden zich duidelijk in kleding van de deelnemers.
Het is elf uur, de start vindt plaats. In Sneek sneeuwt het een beetje. Hoe zou het in Schoorl zijn? Zou het waaien? Ik hoop het maar van niet. Al heb je er daar weinig last van. Zou het ook zo koud zijn en zou het ook sneeuwen, net als hier? Aan de kust is de temperatuur altijd een graad of wat hoger. Dus misschien valt het mee. Wat voor kleding zouden de lopers aan hebben? Een wollen muts, een wollen sjaal, wanten en hoeveel laagjes? Zouden er ook van die “gekken” zijn die korte mouwen hebben, of met blote benen de uitdaging aan gaan? Wie zal het zeggen?

Op de Woudvaart waagt zich inmiddels een enkele schaatser. Mij trekt het niet vandaag. De Koek-en-Zopie gaat open. De eersten melden zich. Ik loop met de hond over het ijs. De schaatsers zijn dik aangekleed. Dat moet ook wel. De wind is weer wat toe genomen. Durk en Bert zijn al een half uurtje onderweg. Durk had zich goed voorbereid, Bert daarentegen wat minder. Ik denk niet dat ze samen oplopen de eerste kilometers. Ze zullen wel in verschillende startvakken aan de strijd zijn begonnen. Zou Bert weer zo onstuimig van start zijn gegaan als altijd? Hier sneeuwt het nu toch wel even stevig. Ik denk onwillekeurig terug aan de Adventure Run op Ameland toen ik twee keer een hagelbui te verwerken kreeg. Dat was geen pretje. Zouden er veel mensen verstek hebben laten gaan daar in Schoorl? Dinsdag even informeren bij Bert en Durk. Ik heb nu even de pest in dat ik daar niet ben. Ik wil niet schaatsen en ik kan niet hardlopen. Dan is het 13.00 uur. Twee uren na de start. Ik zou al binnen zijn, tenminste.........Zou Bert er al zijn? En Durk? Op het ijs is het aardig druk geworden.
Naschrift. Het is maandag. Ik open het Blog van onze Loopgroep en ik lees het verslag van De Olympiër en verneem de gelopen tijden. Bert in 1.49 en nog wat en Durk in 2.08 en nog wat. Geweldig! Volgend jaar ben ik weer van de partij!

Een thuiszitter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten