Trainen

Loopgroep Sneek traint op de dinsdagavond 19:30-20:45, donderdagochtend 09:00-10:15, donderdagavond 19:30-20:45, zaterdagochtend 09:30-10:45, locatie Zeilsoos-Sneeker Jachthaven. Zondagochtend, clinictrainingen.

Loopgroep IJlst traint op de woensdagavond 19:30-20:45, locatie Sporthal Utherne.

Proeftraining of informatie: rnwths@gmail.com

dinsdag 26 maart 2013

ZANDVOORT AAN DE SIBERISCHE ZEE.


Het is lente, al weken wordt er bij de  trainingen  gesproken over het feit dat het nu toch wel eens mooi loopweer mag worden. Een ieder die zich heeft ingeschreven voor een loopje eind maart heeft deze hoop.  Het is zondag 24 maart, de hoop is al lang vervlogen, de weerberichten geven temperaturen rond het vriespunt en een harde oostelijke wind, windkracht 6 met uitschieters en een gevoelstemperatuur van  –10 graden. Ik heb mij een paar weken geleden ingeschreven voor de Zandvoort circuit run 12 kilometer, een mooi parcours, heerlijk aan zee en een eerste loop boven de 10 kilometer.

Start van uit de paddock
WINDSTIL
Met de hele familie lopen we s`morgens naar het circuit, we hebben een huisje vlakbij en geeft een relaxt gevoel dat we niet hoeven te vliegen en te draven om op tijd te komen. We zijn dik ingepakt tegen de kou.  Gelukkig is het droog en af en toe is de lente zon aanwezig. De kids doen mee aan de kidsrun over 0.9 kilometer, ik zelf loop ter begeleiding mee, ik neem op deze  manier al een klein voorproefje over wat er op het circuit te wachten staat, tsjonge wat een wind en we zijn super trots op onze kids dat die de run volbracht hebben. Om 11.30 start de 5 kilometer ladiesrun, mijn vrouw loopt  hier haar eerste loop in een mooie tijd van 45.05. Je kijkt om je heen en een ieder ziet er koud en verkleumd uit, je zoekt een windstil plekje om iets op te warmen. We gaan eens boven kijken bij de vip boxen en warempel er is één die leeg is, we nemen plaats en het voelt als een warme deken. Het is ongeveer een 30 min voor de start en ik ga mij klaarmaken voor de start. Een korte warming up, ik neem zo ongeveer  alles door wat Arjen ons op de trainingen voorschotelt en ga door de pitbox naar de pitstraat waar de start is. De eerste ploeg wordt losgelaten onder de bezielende lijding van Bas Muis.
PLOETEREN
 Ik krijg het koud het duurt nog een tiental minuten voordat wij worden los gelaten en ik heb moeite om warm te worden, de wind krijgt vrij spel als ik door de tarzan bocht loop. Ik neem alle “adviezen” en verhalen nog eens door van de lopers die hier al eens vaker heb gelopen, denk even aan de andere loopgroep leden die nu iets dichter bij huis onderweg zijn.  Een toptijd wordt het zeker niet, ik heb mijzelf beloofd om gedoseerd te lopen en te gaan genieten, bij de eerste klim in het circuit haken de eerste lopers al af, dit verbaasd mij, we hebben pal in de wind en ja het is nu pittig om omhoog te komen, maar hoe vergaat het deze lopers verderop? Ik  kijk op mijn horloge en zie dat mijn tempo en hartslag mij gunstig stemmen, ik haak aan bij een stel wat hetzelfde tempo loopt. We lopen het circuit af richting het strand, door de kou ben ik toch genoodzaakt om een sanitaire pitstop te maken. En nu richting het strand, ik heb hier zaterdag al enige ervaring opgedaan dus het gevoel van mul zand zit deels al in mijn schoenen. Een lange sliert van gekleurd geklede lopers gaat over het strand wat een prachtig gezicht, het tempo zakt iets maar dat deert  niet, de wind komt van schuin achter, het is wel oppassen om geen natte voeten te halen zo aan de vloedlijn.


Na 3,5 kilometer strand moet ik omhoog bij de strandopgang, rustig aan en met kleine hardloop stapjes kom ik boven,door velen wordt er geploeterd om boven te komen. Rechtsaf richting het dorp waar de verzorging post is, ik heb nu toch wel zin in wat vocht. Tot mijn verbazing is bijna alles op en ik zie nog net op tijd een bekertje water staan op de hoek van een tafel, ik grijp deze en neem een paar kleine slokjes terwijl ik loop. Nog ongeveer 4 kilometer te gaan en ik voel dat het tempo er weer in komt. Door het dorp waar je door de kou trotserende supporters van alle kanten wordt aangemoedigd: Fryslân zet hem op. Ik haal verschillende ploegjes en lopers in en zelfs in de laatste kilometer kan ik nog iets versnellen wie had dat gedacht, ik hoor de opzwepende muziek deels door de windvlagen heen als we het circuit weer oplopen, nog een paar honderd meter en dan passeer ik de finish. Een voldaan gevoel overheerst, ik heb het geflikt. Ik neem mijn medaille en sportdrank in ontvangst en zoek gauw mijn aanhang op, we zijn het snel eens, weg van hier veel te koud, richting het huisje, lekker opwarmen en een warme douche.
Marcel.

Zandvoort Circuitrun, zondag 24 maart 2013, Marcel Swart, 12 km 1:13:34

Geen opmerkingen:

Een reactie posten