Trainen

Loopgroep Sneek traint op de dinsdagavond 19:30-20:45, donderdagochtend 09:00-10:15, donderdagavond 19:30-20:45, zaterdagochtend 09:30-10:45, locatie Zeilsoos-Sneeker Jachthaven. Zondagochtend, clinictrainingen.

Loopgroep IJlst traint op de woensdagavond 19:30-20:45, locatie Sporthal Utherne.

Proeftraining of informatie: rnwths@gmail.com

dinsdag 5 november 2013

KLEINTJE BERENLOOP

Het is zaterdagmorgen. Een waterig zonnetje, windstil en een temperatuur rond de 12 graden. Het is nog vroeg. Vele vrijwilligers zijn druk doende alles klaar te maken voor de start van Kleintje Berenloop, de opvolger van de Ontbijtloop.
De Ontbijtloop ooit bedoeld als een opwarmertje voor het grotere werk op zondag, werd in de loop der jaren steeds populairder. Vooral voor diegene die nog niet toe zijn aan een halve marathon en voor diegene die genoeg hebben aan maximaal 10 kilometer was het een ideale gelegenheid om niet alleen als toeschouwer het weekend door te brengen. 

Kleintje Berenloop, opvolger van de ontbijtloop
Maar dat de toeloop op deze zaterdag zo groot zou worden overtrof de verwachting. Ruim voordat het startschot zou klinken moest de inschrijving voor voor de 5 km al gestopt worden. Toen was al te voorzien dat een handmatige registreren van de gelopen tijden een bereklus zou worden. Dus zal er ongetwijfeld volgend jaar gebruik gemaakt worden van een elektronische tijdregistratie.

De vuurpotten op het terras van residentie Boschrijck worden aangestoken, aan de kraampjes voor    water, sportdrank, de koffie en een hapje wordt de laatste hand gelegd. Jan Kooistra, als speaker, informeert over starttijden, over de startrichting en over het parcours, Jouke Valk bedient de computers in de nieuwe aanhanger van SV Friesland, het zenuwcentrum, terwijl Piet Noordenbos telefoneert, controleert en overlegt met deze en gene.

Klaas en Pieter
 Het gesprek onder toeschouwers en deelnemers wordt beheerst door de twijfel over het doorgaan van de Berenloop op zondag. Het is niet voor te stellen. Windstil weer, het zonnetje en een aangename temperatuur en morgen voor het Waddengebied een waarschuwing met code geel. Dus een stormachtige wind, buien met .......... een kans op onweer. Ik laat me vertellen dat vooral dat laatste van doorslaggevende betekenis kan zijn. Het is afwachten.

We worden naar de start gedirigeerd. Eerst de 5 km en vijf minuten later de 10 km. Het vertrek verloopt zoals gebruikelijk gedisciplineerd. Een kleurrijk gezelschap zet zich in beweging. Natuurlijk, zij die voor een snelle tijd, dan wel een p.r. gaan worden alle ruimte gegund. De turbo gaat aan, zwijgzaam snellen zij voort. De echte recreanten volgen druk pratend. Prachtige herfstkleuren links en rechts. Ik loop achter een groepje. Zij praten over morgen, over de te verwachten eindtijd, over het te lopen tempo en of ze morgen de eerste 10 kilometer bij elkaar zullen blijven. Wat mij betreft bekijken ze het maar! Ik denk niet dat het ze zal lukken, gezien de inspanning die het een enkeling kost. Ik ga er voorbij, sla rechts af en volg het fietspad richting Halfweg. Mijn gedachten gaan uit naar morgen, maar dan doe ik Kleintje Berenloop geen recht. Dit parcours heeft z'n eigen bekoring; beschut lopen, uitsluitend over fietspaden, met een stevige klim en een lange afdaling, prachtige herfstkleuren en een afstand die te overzien is. Vergelijk dat maar eens met de ( halve) marathon van morgen. Even later gaat het omhoog. Voor mij ploetert een drietal voort, elkaar voortdurend moed in pratend. Ze nemen het hele fietspad in de volle breedte in beslag. Ik passeer door de berm; een verontschuldiging valt mij ten deel. Als ik boven ben, kan ik het niet laten even om te kijken. Ze moeten nog een twintigtal meters en dan zullen ze vast opgelucht aan de afdaling beginnen. Dat doe ik inmiddels ook. Beneden gekomen, naar links en dan nog een 700 meter. Jan Kooistra verwelkomt iedereen bij de finish. Dan is er water, sportdrank een beertje als sleutelhanger.

Jelmer
Ik voeg mij bij het talrijke publiek om de 10 kilometer lopers te verwelkomen. Terwijl het op het plein en het terras bij Boschrijck steeds drukker wordt. De sfeer is er feestelijk, de stemming is vrolijk, de zo'n schijnt, de temperatuur is aangenaam, de koffie en de pondkoek smaken goed en wie het koud heeft kan zich warmen bij en aan de vuurpotten. Jouke Valk cs verwerken geconcentreerd alle gegevens, opdat wij z.s.m. over de uitslagen kunnen beschikken en ondertussen staan zij menig vragensteller te woord. Een ding lijkt mij zeker: Kleintje Berenloop is een groot succes en zal volgend jaar nog meer dan de huidige ruim 500 deelnemers gaan tellen.( foto's Janke van der Schaaf)


Meeloper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten