Trainen

Loopgroep Sneek traint op de dinsdagavond 19:30-20:45, donderdagochtend 09:00-10:15, donderdagavond 19:30-20:45, zaterdagochtend 09:30-10:45, locatie Zeilsoos-Sneeker Jachthaven. Zondagochtend, clinictrainingen.

Loopgroep IJlst traint op de woensdagavond 19:30-20:45, locatie Sporthal Utherne.

Proeftraining of informatie: rnwths@gmail.com

maandag 4 augustus 2014

DE WARSBERG 'BEDWINGEN'.

Vakantie op de Warsberg bij Saarburg. Saarburg is een belangrijk wijndorp in de wijnstreek Mosel. De ligging aan de bergen rondom de Saar maakt de omgeving bij uitstek geschikt voor wijnbouw. Vanwege de hellingsgraad van de bergen groeien de druiven hier perfect. De regio Saarburg is bekend om haar witte wijnen.



Bovenop de Warsberg staat een camping. Vanaf de voet van de berg is het een hoogteverschil van ruim 160 meter over een afstand van 2,43 km via een weg met  12 haarspeldbochten naar boven. Een gemiddeld stijgingspercentage van 7% (maximum 15%). Je kunt op verschillende manieren boven komen, met de auto, of met de fiets (maar die hebben we niet bij ons), wandelend via een wandelroute dwars door de wijnvelden of met de kabelbaan (wat natuurlijk het leukste is).

Elke keer als we weer met de auto of via de kabelbaan naar beneden of boven gaan bekruipt mij het verlangen om deze berg met mijn hardloopschoenen te ‘bedwingen’. Na de vuurtorenloop (duinhoogte 40 m) op Vlieland zoek je toch weer nieuwe uitdagingen. En zaterdagmorgen, de inmiddels vaste training dag, gaat het gebeuren.



Er vroeg uit, kwart voor zeven, dan is het nog lekker koel en rustig. Precies half acht sta ik in de startblokken en begin mijn opwarmdrafje van 1,4 km van ons huisje naar het begin van het wandelpad naar beneden. Dan al wandelend via een paar steile stukken en weet ik hoeveel traptreden ongeveer 1 km tussen de wijnranken door om vervolgens op een drafje de laatste 600 meter tot het begin van de berg af te leggen.

Dan even mijn nieuwe tomtom cardio multisport (ideaal zo’n hartslagmeter zonder borstband) opnieuw aanzetten en de klim kan beginnen. Al snel zit ik op 83% van mijn maximale hartslag. Op zich valt het me niet tegen hoe het gaat. Op Vlieland vond ik de tweede keer de vuurtorenduin omhoog erg pittig, maar dan heb je al 16 km in de benen. Nu ben ik nog redelijk fris en gaat het lekker. De eerste rechte stukken tussen de haarspeldbochten zijn vrij lang en lopen lekker door. Aan het eind van het laatste lange rechte stuk komt de kabelbaan in zicht en slingert de weg zich verder steeds onder de kabelbaan door. Ik loop aan de linkerkant van de weg. Steeds als ik dan een haarspeldbocht aan de binnenkant neem, dan merk je dat het steiler is dan de buitenbochten. Ik ben inmiddels over de helft van de klim en merk dat het lekker door gaat en heb er inmiddels vertrouwen in dat ik de klim zonder pauzes of wandelen kan volbrengen. Uiteindelijk na de twaalfde bocht nog een klein eindje door tot het hoogste punt, mijn hartslag zit inmiddels op 90%, en ik ben er. Ik stop mijn registratie op m’n horloge en heb mijn berg bedwongen in bijna 18 minuten.



Tevreden loop ik een stukje uit en draaf dan het laatste stuk terug naar het huisje. Totaal heb ik 6,7 km afgelegd in 54 minuten. Een mooie training. Eerder deze week had ik al een aantal ronden over camping gelopen. Volgende week nog maar een stukje langs de Saar.

De stepper.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten