Trainen

Loopgroep Sneek traint op de dinsdagavond 19:30-20:45, donderdagochtend 09:00-10:15, donderdagavond 19:30-20:45, zaterdagochtend 09:30-10:45, locatie Zeilsoos-Sneeker Jachthaven. Zondagochtend, clinictrainingen.

Loopgroep IJlst traint op de woensdagavond 19:30-20:45, locatie Sporthal Utherne.

Proeftraining of informatie: rnwths@gmail.com

vrijdag 29 mei 2015

IK LOOP IN..........ST. AUBIN SUR MER (NORMANDIË)

Het is 6 juni 1944, oorlog in alle hevigheid; D Day!!! Bommenwerpers vliegen af en aan en laten hun 'bagage' vallen boven de kust van Normandië. Op zee een vloot van geallieerde schepen. Vliegtuigen met parachutisten. Kanonnen en ander geschut op de Atlantic Wall in de hoogste staat van paraatheid. Landingsvaartuigen bereiken de kust; jonge soldaten springen van boord en waden richting strand. Kanonvuur vanaf land. Het is een wonder dat zoveel manschappen het strand bereiken; menigeen haalt het niet. Eenmaal op 'het droge' veelal een gevecht van man tegen man. Het moet een verschrikking geweest zijn op de stranden van Normandië.

St. Aubin Sur Mer, toen
Vandaag bijna 71 jaar later loop ik daar langs de kust. Een prachtige boulevard, kilometers lang, prachtige vergezichten. Alles, maar dan ook alles doet je denken aan die periode. Talloze monumenten, gedenktekens met rijen namen van gevallenen, foto's van de landing en van gedecoreerde veteranen die nog eenmaal op de plaats des onheils hun herinneringen ophalen. Vlaggen van de USA, UK en Canada (de geallieerden), van Frankrijk, België, Nederland (de bezette landen) wapperen overal. Geschutskoepels en grote, diepe kuilen van bom inslagen, oude legertanks en kanonnen, je kunt er niet om heen. Weer een gedenkplaats: Canadian House. Dit is het eerste huis dat door de geallieerden op het vaste land heroverd werd op de Duitsers; het kostte 100 (!!!!) Canadezen hun leven. En last but not least, de begraafplaats waar veel, heel veel geallieerde soldaten in een park achtige omgeving de laatste rustplaats hebben gekregen. Indrukwekkend.

St. Aubin Sur Mer, nu
In zo'n omgeving loop ik hard en ik niet alleen. Talloze, maar dan ook talloze hardlopers in alle leeftijden (zo te zien) lopen van noord naar zuid en van zuid naar noord. We groeten, het doet er niet toe uit welk land afkomstig, blank, bruin of zwart, met een handgebaar en/of met 'bonjour'. Ook nu weer kom ik tot de slotsom dat hardlopen verbroedert. Dat doet goed.
Ik loop in zuidelijke richting. Eerst is er een boulevard, breed. Links van mij de huizen en rechts een breed strand en dan de zee die er kalm bij ligt. Op de boulevard enkele terrasjes van de cafeetjes. Wandelaars, fietsers en natuurlijk wij, de hardlopers. Iedereen met een eigen doel, eigen gedachten, misschien, zoals ik, terug in de tijd: jonge soldaten, niet wetend wat hun te wachten stond. Misschien zeeziek, overstappen op een landingsvaartuig, over boord, kanon- en geweervuur, bommenwerpers, parachutisten en .................

"Boven land pakken zich donkere wolken samen"
De boulevard gaat over in een parkje, nog geen honderd meter, dan weer een boulevard, maar minder druk. Het is duidelijk dat de bewoonde wereld hier langzaam maar zeker op houdt te bestaan. Een overgang naar het duingebied, althans niet wat wij duinen zouden noemen. Het is meer een rug van zand begroeid met wat helmgras en wat lage struikjes van een voor mij onbekend 'ras'. Een pad, een voet breed, zanderig. Ik loop, kijk om mij heen: links het glooiend landschap met het geel van het koolzaad, het groen van het weiland en het okergeel van de akkers. Rechts het strand en de zee en in de 'verte' het volgende dorp. Het voetbreed pad gaat over in een breed wandelpad en even later weer, aan de rand van het dorp in een boulevard. Als ik na een tweetal kilometers het centrum van het dorp nader, kom ik uit bij een haventje met vissersschepen. Op de kade, kramen met vis in alle soorten en maten, met een verscheidenheid aan schelpdieren, met krabben en kreeften. Vissersschepen lossen hun lading, de kooplieden prijzen hun waar, toeristen bevredigen hun nieuwsgierigheid en autochtonen doen hun inkopen.
Ik keer terug langs dezelfde route, maar met een ander uitzicht; het wordt vloed, de zee neemt langzaam bezit van het strand, de zon schijnt, maar echt warm wil het niet worden. Boven land pakken zich donkere wolken samen, de wind zet een tandje bij. Regen wordt er niet verwacht, maar je weet het nooit. Ik maak dat ik 'thuis' kom.


Meeloper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten