Trainen

Loopgroep Sneek traint op de dinsdagavond 19:30-20:45, donderdagochtend 09:00-10:15, donderdagavond 19:30-20:45, zaterdagochtend 09:30-10:45, locatie Zeilsoos-Sneeker Jachthaven. Zondagochtend, clinictrainingen.

Loopgroep IJlst traint op de woensdagavond 19:30-20:45, locatie Sporthal Utherne.

Proeftraining of informatie: rnwths@gmail.com

vrijdag 13 juni 2014

RONNIE NELEMAN - ALPE D' HUZES

Afgelopen donderdag 5 juni heeft Ronnie Neleman meegedaan aan de Alpe D’HuZes. Ronnie traint al geruime tijd mee met Loopgroep Sneek voor de Mar-ethon. De trainingen met Loopgroep Sneek heeft hij afgewisseld met zijn trainingen voor de Alpe D’HuZes. Hieronder een korte impressie van de Alpe D’HuZes:
Afgelopen donderdag was het dus zover. 03.30 gaat het wekkertje. Al snel wordt duidelijk dat het koud is, een graad of 8. Wat zal ik aantrekken en wat zal ik meenemen? Je moet er rekening mee houden dat het bovenaan de berg (1100meter hoger) nog kouder is en na de finish via skiliften en de bus moet afdalen voordat je aan de tweede keer kunt beginnen. Ik doe mijn thermo shirt aan en de Alpe D’Huzes kleding erover. Daarnaast neem ik twee droge shirts mee voor bovenaan. Om 04.30 was het startschot voor de ruim 4800 deelnemers aan de Alpe D’HuZes. Fietsers, handbikers, wheelers, wandelaars en dus ook runners.

Route Alpe D' Huzes
Het tempo is verre van wat je gewend bent als je door het platteland van Friesland loopt en het merendeel loop ik op de voorvoet ipv de hak zoals ik normaal gewend ben. Met korte pasjes ga ik omhoog. De eerste paar honderd meter is redelijk vlak tot ongeveer 300meter voor de eerste haarspeldbocht (bochten worden van boven naar beneden genummerd en is dit bocht 21, nog 20 te gaan). Het eerste gedeelte van 3-4km heeft een stijgingspercentage van ongeveer 13%. Daarna is het minder, maar dalen doet het nooit afgezien van de laatste 200meter naar de finish. Gemiddeld over de hele berg kom je op een stijgingspercentage uit van 8%. Al snel heb ik Erik in mijn kielzog. Samen lopen we de berg op. Goed op de ademhaling letten en zeker niet te snel. En dat is wennen en accepteren. Omdat het nog zo vroeg is, is het nog donker en heeft iedereen een lampje. Als je dan van boven naar beneden kijkt dan zie je een sliert van witte en rode lampjes slingerend door het landschap. Naast het lopen moet je ook genieten. Het gaat immers niet om de tijd. Na bocht 7 verdwijnen de bomen en wordt het landschap opener. Nu worden ook de afstanden tussen de bochten groter en zie je welke hoogte je nog moet overwinnen. En dan kijk je omhoog en denk: dat is een behoorlijk stuk, maar na wat doordouwen ben je al gauw halverwege. Het aantal mensen langs de weg neemt hier toe en juichen als je voorbij komt. En dat maakt het ook weer mooi. Je doet dit namelijk gezamenlijk voor hetzelfde doel. Af en toe komt er nog een heel gesprek uit maar dan houdt het even op. Misschien ook wel vanwege de ijle lucht die ijler en ijler wordt. En dan komt de finish in zicht. Samen gaan Erik en ik voor de eerste keer over de finish. Daarna is het snel de andere kleren aan en op naar de skilift.

Ronnie in actie tijdens Alpe D' Huzes
Onderweg praat ik met een aantal mensen die ook op weg zijn naar de skilift. Ze gaan naar beneden voor de eerste start. De tijd gebruik ik om te drinken en te eten. Al lopend naar de skilift zie je dat de ramen van de auto’s bevroren zijn en een enkele bestuurder staat zijn ramen te krabben. De weg naar beneden is koud en eenmaal beneden aangekomen neem ik eerst een douche en een goed ontbijt. Samen (gezin en ik) lopen we naar de start. Ik kom een deelnemer tegen die ook omhoog gaat lopen. Hij is al eerder met de fiets omhoog gegaan en gaat nu lopend omhoog. Bij bocht 10 kom ik iemand tegen die ik de dag ervoor met de groepsfoto heb ontmoet. Hij op de fiets en ik loop. We praten wat en bij de volgende bocht besluit ik een foto te maken. Je moet immers ook genieten. En zo loop ik door tot bocht 6 voor een fotootje wat drinken en weer door. Bij bocht 6 is er ook chips en bouillon. Heerlijk. Ik SMS nog snel even dat ik over 10 minuten bij de Finish ben. Mijn gezin is inmiddels ook boven aangekomen en vlak voor de finish zie ik ze staan. Een kus en dan over finish. De tweede keer is een feit. Omdat de benen toch aardig vol schoten vanaf bocht 6 besluit ik dat dit het is. Inmiddels is het ook 11.30 en begint de zon te branden. De tijden???
1u45min en 2u04min. Aardig toch?!?!?!

Alpe D’HuZes zamelt geld in voor kankeronderzoek. Het KWF is partner in deze. De Alpe D’HuZes wordt jaarlijks georganiseerd en op deze dag proberen de deelnemers zo vaak als mogelijk de berg te beklimmen. Voor meer informatie zie www.opgevenisgeenoptie.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten