Trainen

Loopgroep Sneek traint op de dinsdagavond 19:30-20:45, donderdagochtend 09:00-10:15, donderdagavond 19:30-20:45, zaterdagochtend 09:30-10:45, locatie Zeilsoos-Sneeker Jachthaven. Zondagochtend, clinictrainingen.

Loopgroep IJlst traint op de woensdagavond 19:30-20:45, locatie Sporthal Utherne.

Proeftraining of informatie: rnwths@gmail.com

donderdag 29 september 2011

Jouster Merkeloop 2011

Op zaterdagochtend 24 september startte de 29e Joustermerkeloop om 11:00 uur. Al weken lang stond deze dag in mijn agenda om aan deze loop deel te nemen. In aanloop tot de ultieme uitdaging van de halve marathon, de Berenloop op Terschelling, dacht ik dat een 16km loop wel zou passen in mijn trainingsschema. De hele week al een beetje stress want het zou mijn eerste 16km worden. I.v.m. een andere verplichting had ik op de maandag ervoor mijn laatste training van 11km, een rustige duurloop gedaan.
Om 9:45 uur haalde Hindrik mij op bij het zwembad, ook Baukje kwam daar en zo reden we naar Joure.
Het startnummer en chip ophalen in de kantine van de sporthal en samen de warming-up gedaan. Na de nodige rituelen zoals het toilet bezoek liepen we naar de Merke waar de start zou zijn. In het startvak spraken Hindrik en Baukje een tempo van ongeveer 5:50 minuten per km af, zelf had ik het doel om op 6:30 of ietsje langzamer weg te gaan. Na de start vloog een ieder weer zoals gewoonlijk weg en zoek je zelf je ritme waar je lekker in loopt.
Tussen de 2e en 3e kilometer loop ik Cathrien achterop die 12km
loopt, met een groet en succes loop ik weer verder. Onderweg weer voldoende verzorging en een prachtige route. Op een gegeven moment kom ik naast een vrouw te lopen die hetzelfde tempo heeft, samen lopen we op totdat zij afslaat bij de splitsing van de 12km en 16km route. Op het stuk bij het Nannewiid zie ik in de verte mijn collega Andries lopen. Hem inhalen was geen optie, eigen tempo en genieten van de omgeving dat was toch het streven? Bij de verzorging vlakbij Oudehaske zie ik tot mijn verbazing Baukje lopen, ze voelde zich niet lekker en kon het tempo van Hindrik niet meer vasthouden. We hebben nog eventjes naast elkaar gelopen maar Baukje moest kiezen voor haar eigen tempo om zo de eindstreep te halen. Er was later al een automobilist die haar wel naar Joure wilde brengen en ook het ruilen van haar startnummer tegen een fiets ging niet door. Ze volbracht de missie toch hardlopend en vroeg zich op dat moment af of ze wel klaar was voor de halve marathon. Toch klasse dat ze door gegaan is. Na het 11km bordje moest ik mijzelf dwingen om niet te gaan wandelen, iets wat je lichaam wil maar toch moet je doorzetten. Later bleek dat ook Hindrik met de laatste km'ers voor de boeg iemand  met een hamer was tegen gekomen.

Al met al kwamen we allemaal moe maar voldaan over de geleverde prestatie over de finish. We hebben het toch maar gedaan was de kreet. Na het ophalen van het loopshirt als herinnering zaten we nog even buiten de sporthal op het muurtje in de zon te kletsen om iets te eten en te drinken. Hindrik bracht ons weer naar Sneek en met een groet en tot dinsdag gingen we naar huis.

Uitslagen:      16 km    Hindrik   1:38:15
                                     Durk       1:45:34
                                    Baukje     1:50:43
                       12 km   Cathrien  1:15:07


De olympiër.




1 opmerking:

  1. Durk, Baukje en Hindrik, een duidelijk verslag van jullie ontberingen. Houdt moed dan komt het goed. Groet, Frank

    BeantwoordenVerwijderen