Trainen

Loopgroep Sneek traint op de dinsdagavond 19:30-20:45, donderdagochtend 09:00-10:15, donderdagavond 19:30-20:45, zaterdagochtend 09:30-10:45, locatie Zeilsoos-Sneeker Jachthaven. Zondagochtend, clinictrainingen.

Loopgroep IJlst traint op de woensdagavond 19:30-20:45, locatie Sporthal Utherne.

Proeftraining of informatie: rnwths@gmail.com

woensdag 29 juni 2016

IK LOOP IN...........BURGOS

Een werelderfgoed en een park

We zijn inmiddels in Burgos aan gekomen. Een stad ten zuiden van Bilbao, land inwaarts en vooral bekend van een bijzondere kathedraal, vallend onder het 'Werelderfgoed'. We hadden ons er geen enkele voorstelling van gemaakt. Vanaf de camping fietsen we via een prachtige fietsroute in een kleine twintigtal minuten naar het centrum van de stad. Van verre steken de torens van de kathedraal in Gotische stijl boven de vele gebouwen uit. Eenmaal daar aangekomen vallen we van de ene

Burgos
verbazing in de andere; de grootte, de bijzondere vormgeving, de architectuur. Het is in een woord verbazingwekkend. Binnen schieten woorden te kort om deze bijzondere kathedraal te beschrijven. In het begin van de dertiende eeuw begon men met de bouw en in diezelfde eeuw was het grootste deel van de kathedraal voltooid. In de latere jaren/eeuwen is er het nodige bij- en verbouwd, maar dat is voor de leek niet direct waarneembaar. We krijgen veel informatie over de verschillende fasen van de bouw, over de 'architecten', over de monniken die er verbleven, over de vele bisschoppen die hun invloed hebben laten gelden en over de kunstenaars van de prachtigste beeldhouwwerken, schilderijen en bijbelse voorstellingen, vaak in reliëf, die in elke ruimte waar we binnen gaan zijn te bewonderen. Na ruim 2 uren zijn we verzadigd en 'vluchten' we naar buiten, naar de zon, naar een terras voor een versnapering en daar hebben we het er nog even over.
De stad zelf bekoort niet, maar dat kan natuurlijk aan ons liggen. De omgeving des te meer, dat parkachtige landschap, met z'n vele wandel- en fietspaden.

Bijzondere kathedraal
Vandaar dat ik de loopschoenen de volgende dag maar weer te voorschijn heb gehaald. Ik heb er zin in om de vele indrukken van de dag er voor te kunnen verwerken. Het is rustig als ik op pad ga; de meeste gordijnen van de campers en caravans zijn nog dicht. Het is overduidelijk vakantie voor de overwegend grijze lotgenoten. Dat ondanks het gegeven dat bijna alle caravans en campers voorzien zijn van fietsen. Ik loop in een gezapig tempo naar de uitgang van de camping, sla rechtsaf het park in op weg naar de rivier. Ik ben niet de enige; het is al een drukte van belang met vooral wandelaars en hardlopers.
Vandaag heb ik besloten om een wat hoger tempo aan te houden dan de afgelopen keren. Dat lukt me aardig. Ik groet links en rechts collega hardlopers met een buenos dias. Gezien hun reactie zeg ik niks verkeerds. Ik loop vnl in de schaduw en dat is prettig, want ondanks het 'vroege' uur is de warmte vandaag al voelbaar. De schaduw wordt veroorzaakt door vooral populieren en platanen. Het lopen gaat goed, mijn humeur stijgt. Aan de rand van de stad gekomen besluit ik om nog niet om te keren. Ik daal af naar de bedding van de rivier. Je moet je dat als volgt voorstellen. Het wandel- en fietspad langs de rivier ligt zeker 2 meter hoger dan het waterniveau. De rivier zelf is niet breder dan een meter of 3 à 4. De gehele bedding is 30 meter minimaal breed, er loopt een smal en slingerend paadje evenwijdig aan de waterstroom. Tussen de bedding en de fiets- en wandelpaden is een muur gebouwd. Daarin zitten uitsparingen om bij het water te komen.
Ik loop over het smalle paadje, soms een voet breed, maar meestal ietsje ruimer om de voeten neer te zetten, vol kuilen en bezaaid met stenen. Het is dus goed opletten geblazen en dat ik nu wat langzamer moet gaan lopen om geen verstuikte enkel, of erger nog op te lopen, komt me goed uit. Het is heftig, maar leuk. Hier en daar vissers in waadpakken en gewapend met een hengel op 'zoek' naar forellen. Een man laat zijn hond uit. Ik loop onder een drietal bruggen door. Onder de laatste ontwaar ik wat karton, een boodschappenkarretje van een supermarkt, wat vodden en wat ooit een deken is geweest. Waarschijnlijk de thuishaven van een dakloze. Dan wordt het tijd terug te gaan.  Dezelfde weg terug, maar dat is niet saai. Tenslotte loop ik hier voor het eerst.
Eenmaal terug op de camping stel ik tevreden vast dat het iedere keer dat ik loop weer wat beter, wat gemakkelijker gaat.


Wordt vervolgd

1 opmerking:

  1. Leuk verslag en idd het mooiste van Burgos is de kathedraal. Iets naar boven ligt Leon. Dat is een prachtige stad. Maar als jullie afzakken richting Zaragoza ( ook leuk ) dan vooral naar het Monesterio de Piedras.

    BeantwoordenVerwijderen