Trainen

Loopgroep Sneek traint op de dinsdagavond 19:30-20:45, donderdagochtend 09:00-10:15, donderdagavond 19:30-20:45, zaterdagochtend 09:30-10:45, locatie Zeilsoos-Sneeker Jachthaven. Zondagochtend, clinictrainingen.

Loopgroep IJlst traint op de woensdagavond 19:30-20:45, locatie Sporthal Utherne.

Proeftraining of informatie: rnwths@gmail.com

woensdag 23 april 2014

GEK

Veel, heel veel mensen lopen, hardlopen wel te verstaan. Hardlopen is cool. Laatst las ik ergens dat er alleen al in ons land zo'n vier miljoen mensen lopen. Dat is toch nauwelijks te geloven, want dat betekent dat een op de vier Nederlanders hardlopen. Onvoorstelbaar! Het zal wel zo zijn. Slechts een handje vol is professional, de rest beoefent de sport recreatief.

vier miljoen harlopers(sters)!

Het is mooi weer! Ik stap op de fiets. Gisteren een pittige training gehad met de loopgroep. Interval en heuvel op en heuvel af. Het was leuk, inspannend. Vandaag even bij komen. Vandaar op de fiets. Ik volg het fietspad. Weinig wind en de zon schijnt. Het voelt warm aan en toch is het nog vroeg in het voorjaar. In het weiland bloeien wat paardebloemen en madeliefjes, de slootkant kleurt geel van het speenkruid. Kievieten, een enkele Grutto en wat Scholeksters maken lawaai hoog in de lucht. Een woerd waggelt achter een eend aan. Onderweg staat een bank. Ik stop, twee zwanen bouwen in het riet een nest. Ik ga zitten en aanschouw het samenspel. Een fietser nadert, hij stopt en vraagt of-ie erbij mag zitten. Samen kijken we naar het zwanen echtpaar. Dan wordt de rust enigszins verstoord. Een klein groepje hardlopers nadert al pratend en lachend. Ze gaan groetend voorbij en wij kijken ze na. "Snap jij dat, al dat geloop? Niks voor mij!" Ik doe er het zwijgen toe en trek een zo neutraal mogelijk gezicht. "Je ziet ze overal en altijd maar lopen. Mannen, vrouwen, dikkerds en dunnerds, ze schamen zich nergens meer voor", mompelt de man naast mij. Het kost me moeite niet te reageren. "En dan die kleding, strak, je ziet de zwembanden." Nu moet ik wel wat zeggen, vind ik: "velen lopen hard om af te vallen, daar is niks mis mee toch?" Daar had de man naast mij nog niet aan gedacht, dat je kunt hardlopen om gewicht te verliezen. Maar ik haast mij om hem te vertellen dat lopen ook gewoon voor het plezier kan. Dat je er lol aan kan beleven om moe en bezweet thuis te komen, daarna onder de douche en dat je je dan als herboren voelt. "Het zal wel", is het enige wat ik terug krijg. Nu wordt

Jij lijkt wel gek
het me toch een beetje te gortig. Ik begin een verhandeling over bewegen, dat dat goed en gezond is en dat hardlopen bij uitstek geschikt is om niet afhankelijk te zijn van een club, van een bepaald tijdstip om aan sport te doen, dat het een goedkope manier is om sport te bedrijven en nog wat van die gemeenplaatsen. De man kijkt mij nog wat meewarig aan en vraagt dan vol ongeloof: "loop jij soms ook?" Als ik daarop bevestigend antwoord, staat hij op, schudt z'n hoofd, pakt z'n fiets en zegt dan voor hij op stapt: "je lijkt wel gek!" Verbouwereerd blijf ik achter. Ik snap er niets van. Dat je niet wilt hardlopen, daar kan ik mee leven. Maar dat hij mij voor gek verklaart, omdat ik loop, gaat me toch wel wat te ver. Voor deze mopperaar zijn alle hardlopers dus gek, vier miljoen mensen in Nederland, d.i. een op de vier. Wat"gek" eigenlijk. Zijn oordeel staat vast, hij wil niet met mij van gedachten wisselen. Is niet bereid tot enige vorm van discussie. Ik vraag me in alle gemoedsrust af wie er eigenlijk gek is; ik, wij hardlopers, of de man die naast mij zat?


Meeloper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten