Trainen

Loopgroep Sneek traint op de dinsdagavond 19:30-20:45, donderdagochtend 09:00-10:15, donderdagavond 19:30-20:45, zaterdagochtend 09:30-10:45, locatie Zeilsoos-Sneeker Jachthaven. Zondagochtend, clinictrainingen.

Loopgroep IJlst traint op de woensdagavond 19:30-20:45, locatie Sporthal Utherne.

Proeftraining of informatie: rnwths@gmail.com

dinsdag 17 juni 2014

IK LOOP IN.......

Het parcours loopt parallel aan de kustlijn van de Adriatische Zee op Istrie in Kroatië. De kustlijn is grillig; rotsen, kleine stukje strand van grind en/of grove stenen, hier en daar onbegaanbaar. De zee oogt blauw, een paar kleine eilandjes ontnemen het zicht op de horizon. Het pad waarover ik loop kronkelt. Zelden is het langer dan een kleine honderd meter vlak, soms is het steil om hoog/om laag en vaak is het een vals plat. De zon schijnt deze morgen al volop, maar het pad ligt meestal in de schaduw van een enkele pijnboom, van cypressen, van oude, wonderlijk vergroeide olijfbomen, van sparren en van acacia's. De onderbegroeiing bestaat vooral uit gele brem, kamperfoelie en "ongeregeld spul" wat ik niet thuis kan brengen. De doorkijkjes naar zee zijn prachtig. Soms is in de verte een zeilschip waarneembaar.

Rovinj
Ik ben op weg vanuit de camping die direct aan zee ligt, naar Rovinje, een Middeleeuws vestingstadje, gelegen op een uitstekende landtong, op een kilometer of acht gaans. Het is nog vroeg in de morgen, maar al aardig warm. Eerst liep ik op asfalt en beton, maar na een kilometer gaat het pad over in steenslag. Het loopt niet onprettig. Ik ben ruim tien minuten onderweg voordat ik de eerste mensen tegen kom; iemand die zijn hond uitlaat, een fietser op weg naar vertel het maar, en zowaar een collega hardloper. Gelukkig gaat hij in tegenovergestelde richting, gelukkig, omdat zijn loopstijl en snelheid door mij niet te evenaren zijn. Het lijkt mij dat hij vaker loopt, maar daarmee doe ik deze professional geen recht. Ik vergeet hem snel, omdat het parcours mijn volle aandacht op eist. Een stevige klim die ik maar moeizaam de baas kan. Boven heb ik even een prachtig uitzicht, maar door de onregelmatige ondergrond vol kuilen en bezaaid met boomwortels is het oppassen geblazen. Ik kom heelhuids beneden. Een zoetige geur, naar even later zal blijken van jasmijn, prikkelt mijn neus. Oleanders staan volop in bloei. Het wordt wat drukker, vooral mountainbikers en een handvol collega's. Ik nader Rovinje, nog even een afslag, het pad loopt steil naar beneden om daarna met het zelfde percentage weer omhoog te gaan. Ik kom op een rots, breed, het uitgesleten pad is duidelijk te zien en te volgen. Rechts loopt een wand loodrecht omhoog, er wordt geklommen met touwen, niks voor mij. Ik loop, het is zondagmorgen. Denkend aan Holland zie ik een horde hardlopers door het oneindig vlakke land over smalle wegen voortgaan. En ik, ik verwerk de ene klim na de andere. De marathongroep is allang onderweg voor de 36 km. De rest mag een uurtje later aan de start verschijnen voor de 18 km. "Auto voor, fietsers achter", hoor ik Karin, Durk en Arjen roepen. Nog een paar weken en dan is het zover. Plotseling kruisen twee eekhoorntjes mijn pad. Ik houd mijn adem in en sta even stil om ze te volgen. Razend snel schieten ze een boom in en binnen de kortste keren zijn ze aan het oog onttrokken. Ik kom moeizaam weer op gang. Het wordt echt warm en ik prijs me gelukkig dat er zoveel schaduw is. Dan ben ik op mijn keerpunt. Ik heb mijn ritme weer te pakken en in gezwinde pas ga ik op weg naar "huis". Het wordt drukker onderweg. Je kunt merken dat het zondag is. Even later ontmoet ik weer een collega loper nu met opvallend gekleurde geel/ groene schoenen, bijna licht gevend. Zouden dat de nieuwe kleuren zijn voor deze zomer? De klimmetjes zijn me niet in de koude kleren gaan zitten. Ik voel mijn benen en mijn hartslag is in een zone terecht gekomen die ik me niet had voorgenomen. Ik zou het rustig aan doen, net als iedere zondag als ik met de groep mee loop ter voorbereiding van D-Day. Dus maar een tandje minder en zo "sukkel" ik richting camping naar de koffie en een koekje met chocolade.


Meeloper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten