Trainen

Loopgroep Sneek traint op de dinsdagavond 19:30-20:45, donderdagochtend 09:00-10:15, donderdagavond 19:30-20:45, zaterdagochtend 09:30-10:45, locatie Zeilsoos-Sneeker Jachthaven. Zondagochtend, clinictrainingen.

Loopgroep IJlst traint op de woensdagavond 19:30-20:45, locatie Sporthal Utherne.

Proeftraining of informatie: rnwths@gmail.com

vrijdag 8 augustus 2014

IK LOOP IN...............DENEMARKEN

Wat is dat toch dat je op vakantie gaat en denkt:"loopschoenen en -kleding mee? Ach wel ja, we zien wel of het er van komt" en dan na verloop van tijd móet je gewoon even hardlopen!

Zaterdagochtend om half acht vertrekken we naar Denemarken. Dus het gebruikelijke hardloop rondje op zaterdagochtend komt er niet van vandaag. Afgelopen dinsdag ook al niet naar Sneek geweest vanwege de puppycursus van onze oppashond.

Onbekend pad
En dan is het plotseling al weer dinsdag. We zijn geacclimatiseerd. Het is erg warm bij het Ringkøbing fjord. Zal ik toch maar eens een rondje lopen? Het is dan wel erg warm maar, het ìs tenslotte wel dinsdag.
En zo begint het. Twee dagen later denk ik: "joh, dat was fijn, ik ga nog een rondje lopen".
 Op een gegeven moment loop ik op een geheel onbekend pad. Waar zou het uitkomen? De kaart van Endomondo geeft aan dat ik langs het water loop en dat dat water in het fjord uitkomt. Zou er een bruggetje zijn? Volgens de kaart houdt het pad daar op! Mijn hartslag is tamelijk hoog  en dat is niet van het hoge tempo dat ik loop. Het grindpad is inmiddels overgegaan in een zandpad. Het zand is nogal los omdat het zo droog is. Je kunt zien dat er wel eens een tractor rijdt maar dat is het ook wel volgens mij. Ik ben nog geen mens tegengekomen en door het hoge mais aan weerszijden, afgewisseld met bos, kan ik me ook absoluut niet oriënteren. (Nou heb ik daar sowieso wel eens moeite mee ;-)

Natuurgebied Skjern Enge
Zou ik hetzelfde pad terug moeten? Daar houd ik nooit zo van en helemaal niet weer door dat losse zand. Een bocht wordt gevolg door weer een bocht enzovoort. Tot ik een glimp van het fjord opvang. Haha, én een bruggetje. Het komt allemaal goed. Ik ben weer op bekend terrein en realiseer me dat ik nog zo'n drie kilometer moet lopen totdat ik weer thuis ben. Ik verander mijn tred. Iets grotere en krachtige passen.
Nóg twee kilometer! Het is erg warm en (ijl ik?) ik hoor Karin zeggen: "Kom op jongens. Daag elkaar uit. Het laatste stukje!" Bezweet, moe en voldaan kom ik weer aan bij ons vakantiehuis.

Vandaag regent het en ik denk:"laat ik nu maar gaan lopen vóór de koffie en voordat de zon weer doorbreekt en het te warm wordt" (koffie dat is wanneer het ons uitkomt. Dus dat wordt vandaag wel 12 uur:-). Ik loop over een fietspad door het natuurgebied Skjern Enge.
Ja hoor, eerst een kudde loslopende schapen en vervolgens paarden! Eentje, de grootste, staat pontificaal midden op het pad. Ik ben niet bang voor paarden maar, ze zijn groot en ik heb er dus gezond respect voor. Ik denk: "oké, jij woont hier, ik ben te gast. Ik ga wel door het gras"  en zo loop ik met een grote boog om hem/haar heen. Aan de hoofd kant want die schopt tenminste niet ;-) Het paard kijkt me vergenoegd en een beetje meesmuilend aan(denk ik :-)
Het is hier telkens vals plat. Het gekke is dat ik alleen zie wanneer de weg omhoog loopt. Maar als je een rondje loopt dan gaat het toch ook zeker wel eens naar beneden!

Ring Kobingfjord
Al met al 14 dagen in het zonnige en warme Denemarken en in totaal 32 kilometer(op "vakantietempo") gelopen over, bijna, verlaten wandel en -fietspaden in de ongerepte natuur. Heerlijk!!!
Ik denk dat ik volgende week dinsdagavond met een gerust hart weer naar Karin en Arjen in Sneek durf. ;-)

Groet,
Alice


Geen opmerkingen:

Een reactie posten