Trainen

Loopgroep Sneek traint op de dinsdagavond 19:30-20:45, donderdagochtend 09:00-10:15, donderdagavond 19:30-20:45, zaterdagochtend 09:30-10:45, locatie Zeilsoos-Sneeker Jachthaven. Zondagochtend, clinictrainingen.

Loopgroep IJlst traint op de woensdagavond 19:30-20:45, locatie Sporthal Utherne.

Proeftraining of informatie: rnwths@gmail.com

dinsdag 25 augustus 2015

HARDLOPEN IN DE SOGNEFJORD

Ik ga op vakantie en neem mee;


ja echt waar, drie weken zonder lopen word ik knettergek. Mijn voeten beginnen te kriebelen aan de gedachte.
Hoe zou het lopen gaan in de Sognefjord?
Mijn runkeeper zal wel denken, wat nou? gemiddelde snelheid op standje slak, maar hoogte verschillen die er zeker toe doen.

De geweldige reis op zich naar de Sognefjorden was al een vakantie. We begonnen met op tijd vertrek uit Snits. 
Niet wetende dat er 70 kilometer wegwerkzaamheden bij Hamburg en Kiel op de planning stond. De Colorline brengt ons naar Oslo. 
maar jee, ondanks ruim op tijd vertrek uit Sneek was het kantje boord dat we op tijd waren, 
en omdat we kleine kinderen in de auto hadden mochten we meteen door rijden het autodek op. 
nog nooit zoveel stress gehad. Poeh. Krek op tied. Hartslag nog in de nek brengen wij onze spullen naar onze hut. 
prachtig zeezicht. hadden we niet geboekt, maar bedankt...
Op het sundek geeft de kapitein aan dat het schip bijna vertrekt. We waren niet de enige die in de mega wegwerkzaamheden stonden.
Er kwam nog een alfa romeo en een motorrijder vol gas de haven binnen rijden.
net op tijd......

Zo eerst maar lekker gaan lunchen, mijn moeder, man en dochter gaan rondje wandelen. 
Ik had mijn zoon van vier beloofd  op de Colorline Magic met hem te gaan zwemmen in het zwembad.
s'avond wezen shoppen en het theater in geweest met mijn moeder.
volgende ochtend komen we aan in Oslo. Fijn om hier weer te zijn.
Na 20 uren varen, rijden we richting Kaupanger. Prachtige wegen door landerijen bezaait met naaldbomen, 
sneeuwvlaktes en de Scandinavische huisjes.


Aangekomen in Kaupanger eerst maar even de tassen uitpakken en mijn sportkleding apart opbergen.
Na een paar dagen veel rondtouren, wandelen en varen neem ik deze dag om toch echt te gaan hardlopen.
eerst wel een lange dag voor de boeg.
Mijn zoon is gek van treinen en laten we nu een uurtje rijden van Flam zijn. 
voor de niet kenners: De mooiste treinreis van Europa. 
Nou inderdaad een prachtige ervaring. Gelukkig op aanraden van een van onze loopvrienden
van te voren kaartjes besteld, het is al weken uitverkocht.
20 kilometer bergop met ontelbare enorme waterval partijen zet onze koers naar Myrdal. 
Onderweg stopt de trein en danst er een soort van heks met rode jurk door de bergen.
s'avond weer terug in onze 'huis' Vesterland Resort trek ik meteen mijn loopkleren aan. 
Wat zal ik doen? eerst bergafwaarts? Dan word het eerste stuk over een 70 km weg, andere wegen zijn hier niet.
Richting Sogndal? nee dan moet ik 10 kilometer bergafwaarts en terug bergopwaarts langs razende auto's en vrachtauto's. 
fietspaden kennen ze hier niet. 
Dan toch maar eerst naar Kaupanger bergafwaarts,  na ongeveer zo'n 2 km bergafwaarts zag ik een weggetje naar een paar stuga's
in de bergen.
ja dat doe ik. Na 2 km kom ik bij een weggetje met een houtenbruggetje, 
dit lijkt naar boven te gaan, er staat een bordje langs de weg met Solsgovi. Het is een geel bordje met zwarte letters,
dat geeft een dorpje/gehuchtje aan. 
Het zal vast niet veel voorstellen. De gemiddelde inwoners per 10 vierkante km is hier 18 inwoners.

Na iets van 5 km stevig de berg op vind ik het welletjes, hartslag van hier tot Tokio stopt ik bij een boerderijtje. 
De boer was op het land bezig en begroette me, HaiHai. Ik begroet hem en ga de berg weer af.
 "thuis" aangekomen schuif ik aan bij het vuur waar mijn man en moeder buiten bij het vuur zitten.
de Marsmallows smelten op het stokje en smaken verrukkelijk. 
Morgen een Gletsjer wandeling van 8 uren op de planning dus maar op tijd naar bed vanavond.


De laatste week van de vakantie is aangebroken. De Fjordline heeft ons van Bergen Noorwegen naar Hirsthals Denemarken gebracht. 
een prachtige cruise langs de Noorse kust.
15 kilometer van Hirsthals staat ons wederom een fijne afsluiter van de vakantie te wachten. We komen aan in Hjorring. 
Vesterland resort.
We zijn hier eerder geweest en een volgens Tripadvisor het beste vakantie park van 2015, Ben het helemaal mee eens. 
Een duinige omgeving met vele Scandinavische huisjes. Allemaal privacy en er is hier zoveel te doen.
S'avonds meteen de loopschoenen aan en mijn vertrouwde rondje doen over het strand richting Lonstrop. Bij
lonstrop loop ik via de duinen richting het witte kerkje (Skallerupkirke). Vanuit daar weer terug naar Skallerup klit. 
Klit betekent duin dus je komt hier veel bordjes tegen met klit..
Rennend door de landerijen zie ik weer bij een entree van een boerderijtje een Friese vlag hangen. 
De boer staat bij de auto en ik begroet hem in het Fries. De boer begroet me terug en moet lachen, die zal wel denken die rare 
Sneker.
Langs de hoofdweg word er van achter in een auto naar me getoeterd. De auto haalt me in en zie een Sneker waterpoort 
sticker op de auto. Laat ik nou net onze prachtige loopgroep Sneek shirt aan hebben. Friezen kom je echt overal tegen ;)
Voldaan ren ik langs de kinderboerderij van het park en zie ik weer het water van de Skagerak.


Wat een heerlijk loop weer. het is een graadje of 22 met een koel briesje. 
Vanavond zal ik een de andere kant van de kust verkennen. Hardlopend zie je zoveel meer van een land.
Eerst maar weer richting het witte kerkje.
Er zijn meer hardlopers de hort op. de  Ultrarun, marathon en halve van hjorring is over een paar dagen. Helaas kon ik niet meer
meedoen. 
Bij het witte kerkje ga ik linksaf, richting de klithusegaarden. (dierentuin/manege) via de klithusevej kom ik aan bij het
Norlev strand.
Hier ga ik het strand op en ren ik bij een ondergaande zon weer terug naar onze stuga. Morgen gaan we weer naar Snits.



Noorwegen en Denemarken tot Snel!  Ciska Kuiper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten